maandag 19 november 2012

Daar gaan we weer

In mijn vorige bericht wilde ik zetten dat ik het zo prettig vind dat er zoveel mensen reageren. Vergeten. Bij deze dus. Het doet mij (ons) echt goed dat iedereen zo meeleeft. Niet alleen de berichtjes onder de blogs, maar ook via FB, mail, app, etc. Je kunt er natuurlijk van vinden wat je wilt dat iemand zijn leed met anderen deelt, maar ik kan nu uit ervaring spreken dat het mij (ons) erg veel goed doet. Ik heb het gevoel dat we er niet alleen voor staan en dat helpt. Dank hiervoor!
Na een gezellig (ja, echt, heus, dat kan ) Sinterklaasweekend met Anne-Louise en vrienden was het vandaag een ziekenhuisdag. Vandaag hebben we te horen gekregen wat Son de komende tijd te wachten staat.
Eerst naar de oncoloog. Hoe kan iemand die zo aardig is, nou toch zo'n beroep kiezen? Misschien juist daarom wel. Wederom kregen we te horen dat Son niet meer te genezen is. Tja, dat wisten we inmiddels. Er zitten 3 kleine plekje op de longen. Twee op de ene long en dus een op de andere long , kregen we te zien. Ook in het lymfevatensysteem zitten uitzaaiingen (dat bobbeltje in de nek). Andere organen en botten waren schoon.
De oncoloog vertelde dat de chemo die eraan zit te komen ervoor moet zorgen dat de plekjes kleiner worden of op zijn minst hetzelfde blijven. De kans dat ze kleiner worden ligt rond de 60%, de kans dat ze hetzelfde blijven ligt nog iets hoger. Dat gaf ons  weer aardig wat hoop. Maar...... het gaat vroeg of laat toch een keer fout. Niet dat hij dat zei, maar dat is nou eenmaal zo. Misschien hebben we nu wel een keer geluk en slaat de chemo aan. Wie weet!
De chemo beslaat een periode van 24 weken. 1 kuur duurt 4 weken, de 4de week is rustweek, geen chemo. Dan weer 3 weken wel, 4de week rust, etc. In totaal dus 6 kuren achter elkaar. 1,5 jaar geleden heeft Son de meest zware kuur gehad die mogelijk is. Dat kan nu niet meer. Dus de kuur wordt als het goed is minder zwaar. (maar zwaar blijft het). Waarschijnlijk ook geen haaruitval. Niet het allerbelangrijkste , maar voor het gevoel prettiger.
Na de oncoloog naar de afdeling van de chemo om de data te regelen. Donderdag 29 november is de eerste chemo. Voor die tijd gaat Son nog even onder het mes, woensdag 28 november, om een port a cath te laten zetten. Door de vorige chemokuren is het nagenoeg onmogelijk geworden om een ader te vinden in haar lichaam die nog aan te prikken is. Nu krijgt ze dus een soort kastje onder haar huid die verbonden is met een grote ader. Ergens in de buurt van haar sleutelbeen. Ook nog bij anesthesie geweest om alles door te spreken. Anesthesist: dus u bent hier omdat u geopereerd moet worden? Ik: kun je hier ook nog voor iets anders komen dan? Son: uhh, nee, we hadden niks anders te doen...... Ik moet zeggen, hij was echt best heel aardig en zichtbaar geschokt toen hij het verhaal hoorde, maar dit was zo'n onnozele opmerking.
Toen naar opname. De datum voor de operatie (is een groot woord) zou de 29ste worden. Helaas, dat kan niet, want dan is de eerste chemo. Geen probleem, dan de 28ste. Kortom, iedereen was zeer aardig, behulpzaam en meewerkend.
Nu ruim een week rust. Nog wel wat gesprekken hier en daar met wat verpleegkundigen, maar toch, even wat lucht. Kunnen we zaterdag nog even de bloemetjes buiten zetten , Monique, Ilanit, Helga en Petra!

18 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal weer he.. Die chemo is wel weer een aanslag natuurlijk, maar laat het in godsnaam helpen! En ja dat haar..het is natuurlijk banaal maar als je leven dan toch weer aan die ellende is overgeleverd, lijkt het me wel fijn dat je de rest van de tijd nog een beetje jezelf kan zijn,
    Sterkte sterkte sterkte! En geniet nog even van de week rust (of ga nog even helemaal los voor zover dat kan). Veel liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedank voor de update, fijn om op de hoogte te blijven, je denkt er toch de hele dag aan..
    Wat een traject weer, hopelijk is het een beetje te doen, en knapt Sonja daarna vlot op om het nog heel lang vol te houden.
    Hopelijk inderdaad zonder haar uitval, stomme details die gewoon belangrijk zijn. je voet je toch minder ziek met haar.
    Liefs en geniet zoveel mogelijk van elkaar in deze stilte voor de storm week.
    (Eigenlijk vind ik dat jullie op vakantie "moeten" gaan).

    Liefs,
    marjoleine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat jullie in zo'n situatie een anesthesist met een mond vol tanden kunt laten staan laat zien hoe sterk jullie zijn. Dit wordt weer vechten maar de moeite waard. Fijn dat we zo snel weer op de hoogte zijn. De 'tantes en ooms' zaten al vol spanning te wachten. Sterkte voor jullie maar ook vooral een fijne 'vrije' week.
    Liefs, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder dat je dit alles met ons deelt, leef erg met jullie mee. Hoop dat het schrijven en de reacties je/jullie sterkt. Geniet van elkaar en houdt de humor vast. Liefs Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoooooooo heftig!! Wat vind ik het ontzettend knap dat jullie ondanks alle ellende toch in staat zijn ergens wel weer een lichtpuntje te vinden. Ik hoop dat jullie de komende heftige tijd nog veel lichtpuntjes gegund zijn. Jullie verdienen het zo. Heel veel sterkte, heel veel warmte en heel veel kracht gewenst. Xxx pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Anne Marie en Sonja,

    Daar gaan we weer, zeg dat wel! Dat worden zware weken. Heel veel sterkte en Anne Marie wij houden ondertussen die brugsmurfen op het BC wel onder de duim.

    gr Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is het erg raar als ik zeg dat ik heel veel leer van jullie? Ik ben (was) zooo onbeschrijflijk bang. Jullie maken het besrpeekbaar!!! De tranen lopen nu (alweer) over mijn wangen. Ik durf dit ook bijna niet te zeggen, want nu is het net of ik op jullie leun, terwijl ik er voor jullie wil zijn!
    Jullie zijn geweldig!!!! Waarom komt dit nu juist op jullie pad? xxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het met jeanette eens. Ik vind jullie geweldig. Grote fan en jammer dat we elkaar niet irl kennen, want vind jullie een prachtstel samen. Hopelijk valt deze chemo niet te zwaar en doet het wat het moet doen: attack and destroy!
    Nog even 10dagen genieten van de relatieve rust en genieten van elkaar en de meiden. Knuffel xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He schatjes, ik verheug me al op zaterdag. Love you (dit is helga trouwens). Dikke kus.



    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Anne-marie en Sonja, via Marjoleine en Joyce had ik al over jullie gehoord en kreeg ik de link naar je blog door.
    Wens jullie samen heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik geloof dat de anesthesist al heel de avond aan het nadenken is over een nieuwe openingszin....en terecht ;) Meisjes, wat kan ik nog zeggen na alle mooie woorden? Respect van mijn kant, oneindig veel respect. Son, ik hoop dat je de chemo´s goed zult doorstaan, voor zoverre men het ´goed´ kan noemen. Ik wens jullie een knettergezellig weekend toe en bedankt voor de up-date. En ik was het de vorige keer vergeten, maar bij deze een oorkonde voor je zus, die jullie ook helpt met de praktische dingen. Warme knuffel voor jullie twee en een kusje op de voorhoofdjes van jullie kanjertjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoals altijd op dit tijdstip hoop ik dat jullie al slapen na een zware lange dag. Het klinkt wel als een heel heftige kuur, 24 weken. Tot half mei, ongeveer? Hoewel mei niet als heel ver weg klinkt... het klinkt als veel.. Veel sterkte. Ik hoop dat jullie de komende 8 dagen heel veel leuke dingen gaan doen en heerlijk gaan genieten van elkaar en leuke dingen doen!

    Liefs van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Sonja en Annemarie
    Wat erg dat jullie dit weer moet overkomen.
    We denken aan jullie en wensen Jullie veel sterkte de komende tijd. Heel veel lieve groetjes Harry José en de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Sonja en Annemarie
    Wat erg dat jullie dit weer moet overkomen.
    We denken aan jullie en wensen Jullie veel sterkte de komende tijd. Heel veel lieve groetjes Harry José en de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Sonja en Annemarie
    Wat erg dat jullie dit weer moet overkomen.
    We denken aan jullie en wensen Jullie veel sterkte de komende tijd. Heel veel lieve groetjes Harry José en de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Son en Annemarie,

    ik ben zelf ook in Nieuwegein behandeld en weet over wie je het hebt als np, ze is erg aardig maar soms wat zweverig en volgens mij ben ik daar ook te nuchter voor. :) Slaapt Son zo lekker op de Tavegyl? ik viel daar ook altijd door in slaap. Ik ben aan het zoeken naar woorden maar kan ze op dit moment niet vinden ( komt ook door wat borrels die ik genomen heb vanavond). Ik hoop echt van harte dat de chemomist zal meevallen, voor jullie allebei!!

    Liefs en een dikke knuffel
    Sandra ( ABA dinnetje van Son)

    BeantwoordenVerwijderen