woensdag 14 november 2012

Echt pech deel 2

10 November 2010. Zo'n datum vergeet je ook nooit meer. Ik zat midden in een vergadering en dan belt Son dat we toch echt direct naar het ziekenhuis moeten..... In die periode tot ongeveer een jaar daarna heb ik een hele groep mensen via mailtjes op de hoogte gehouden van ons leven. Ik had gehoopt, misschien tegen beter weten in, dat het klaar zou zijn en dat we weer verder konden leven en samen oud zouden worden. Helaas, het lot beschikt anders. Uitzaaiingen gooien roet in het eten.
Tijd om met een blog te beginnen. Voor mezelf, om alles van me af te schrijven. Voor anderen, mensen die willen weten hoe het met ons gaat.
Twee weken geleden zei Son dat ze een knobbeltje in haar nek voelde. Toch maar even langs de huisarts. Zij voelde een rond klein zacht bobbeltje. Geen reden toch zorgen, ze dacht aan een kliertje. Toch was Son er niet gerust op en bedacht dat ze toch binnenkort een MRI moest van haar goede borst (jaarlijkse controle). Het ziekenhuis gebeld om te vragen of dat meegeMRI't  (?) kon worden. Dat kon niet, maar de chirurg belde en wilde het even voelen. Ook hij maakte zich geen zorgen, maarrrr, gezien het verleden, toch maar even een echo. Bij de echo dachten ze aan een kliertje of cyste. Toch voor de zekerheid maar even een punctie....
En dan belt de chirurg op vrijdag terwijl je net boodschappen staat te scannen: foute boel, er zijn sporen van uitzaaiingen gevonden. Wederom stort je wereld in. Ik had zo gehoopt dat Son bij de 50% hoorde waarbij er geen uitzaaiingen zouden komen. Het mag niet zo zijn. De hele molen weer in. Deze week onderzoeken, volgende week woensdag de uitslag. Waar komen de uitzaaiingen vandaan, wat kan er nog gedaan worden, etc? Over een week weten we meer.
En dan gaat het leven ook weer door. De meiden die onze aandacht vragen (Sune: heb je dan nu nekkanker? Begint alles dan weer van voren af aan?), vrienden, familie, werk, het gaat door en dat is maar goed ook. Het zorgt voor afleiding. Ondertussen heb je het over praktische zaken. Wat moet er allemaal gebeuren als/voordat? Hoe gaan we dat doen? Met een traan, maar voorlopig veel vaker nog met een lach. Galgenhumor, maar het helpt wel degelijk!

19 opmerkingen:

  1. Lieve Anne-Marie, fijn dat je een manier hebt gevonden het van je af te schrijven, en het te delen. Ik heb niet genoeg woorden om te zeggen dat het allemaal zó oneerlijk is....Mijn hart gaat uit naar jullie gezin. Het kaarsje brandt en de powerstraaltjes zijn in aantocht (vanuit Spanje met meewind, dus ze zijn er bijna). Respect voor jullie allebei, mooie sterke liefdevolle vrouwen met het hart op de juiste plaats. Sterkte.......

    x Jis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen test, maar een compliment voor jou, AnneMarie. Het is je gelukt. Het ziet er mooi uit.Alleen lukt mij het reageren nog niet zo best... Liefs Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heeee lieve vriendinnen van fijn he van je afschrijven, heftig weer hoor, ik ben in mijn gedachten zoooooo ontzettend bij jullie, jullie weten het he als we iets moeten doen dan zijn we er, always. liefs peet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je een blog gaat bijhouden, schrijven kan helpen om de dingen niet alleen in je hoofd te houden maar van je af te kunnen schrijven. Dat wij daardoor op de hoogte blijven is bijzaak, maar ik ben er wel errug blij mee. We voelen zo met jullie mee!! Ook vanuit ons willen we waar we kunnen jullie helpen, geef maar een gil en we komen er aan. We houden van jullie!!! X liefs ilanit en ook van monique natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve Sonja en Anne-Marie, goed jullie blog te lezen ik volg jullie via Tineke, iedere dag een kaarjse sterkte Maria de Werd-van Klaveren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve gbf jes... Moedeloos,ademloos maar ook zo trots op jullie x Heleen en Ferry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje Anne-Marie, nu ben ik je volger...
    Wat goed dat je dit doet. En knap ook. Ik geloof niet dat ik dit zou kunnen.Liefs voor jullie alle-4

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He Anne, Ik ben zelf niet zo van de zwarte galgenhumor, maar als ik iets hierin kan betekenen dan hoor ik het graag :-) Dikke kus van Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Anne-Marie, zo fijn om ook hier en bij jou te kunnen lezen. Behalve aan Sonja heb ik vanaf vrijdag ook zo veel aan jou en de meiden gedacht. Ook aan jullie ouders, Sonja's broer en jouw zus, zo heftig. Ik vind het wel heel bizar weer hoe het loopt, vorige week woensdagochtend leek het allemaal zo mee te vallen.. ook het verhaal eerst naar de huisarts, toch naar chirurg en dan dat telefoontje in de supermarkt... het is echt een hele slechte film..

    Blij te lezen dat jullie ook lachen, die humor past ook bij jullie! Ook fijn om hier even terug te lezen wat er wanneer gebeurt en ook wanneer er een uitslag is (kon ik zo snel niet terugvinden in mijn sms).

    Heel veel sterkte. Liefs van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dag Anne-Marie en Sonja,
    sorry, als jullie dit berichtje twee keer ontvangen. Net wat geschreven, maar leek niet te zijn geplaatst. Dus nogmaals met dezelfde strekking:
    Ik ben hier dus helemaal niet goed in. Reageren op zulk nieuws leidt alleen maar tot clichés. Blijf knokken, schelden, huilen, lachen, vragen, hopen!
    Ik leef intens met jullie mee. Martin Bosman

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He Vader zit je nu alweer te kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Anne-Marie en Sonja, ik ga jullie natuurlijk ook volgen. Niet als officiële volger (ik zit niet op Google), maar wel op alle andere manieren - hier, op facebook, per telefoon, irl en vooral steeds in gedachten. Enorm veel sterkte toegewenst, en ondanks alles ook geluk met elkaar, met de kinderen en met anderen! Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hoorde al iets in de wandelgangen op school...zwaar klote. Hopelijk hebben jullie vandaag een beetje positief nieuws gekregen, zover dat mogelijk is als je het over uitzaaiingen en kanker hebt. Heel veel sterkte! Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi hoi..... Wat zwaar klote zeg.... En zo oneerlijk...... Goed en supersterk om te gaan schrijven. Hoop dat het jullie wat kracht geeft. Als ik wat voor jullie kan doen hoor ik het graag..... Ik wens jullie heel veel sterkte en heel veel kracht. Xxx en dikke knuf pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wil even zeggen dat ik van jullie hou xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anne-Marie, jij kent mij niet, ik ken Sonja van lotgenotencontact via FB. Wil jou via deze weg laten weten dat jullie heel veel in mijn gedachten zijn.
    Ik wil jullie beiden, jullie kinderen en anderen die nabij jullie staan heel veel kracht maar vooral veel liefde toewensen na deze vreselijke diagnose !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ber en Annet te Riele18 november 2012 om 11:08

    Lieve Sonja en Annemarie

    Van zulk nieuws wordt je altijd sprakeloos. Heel veel sterkte in deze periode is het minste wat we kunnen wensen. En hartstikke goed, dat jullie je (galgen)humor gebruiken, want dat lucht op. Heel veel liefs uit Deventer

    Ber en Annet

    BeantwoordenVerwijderen