vrijdag 16 november 2012

Longen

Son kon niet meer wachten tot woensdag, dus heeft ze vanochtend zelf het ziekenhuis gebeld om te vragen of de uitlsag er al was. De assistente keek in de gegevens en zou contact opnemen met de chirurg. Het kon dus niet anders dan dat de uitslag er al was, anders zou ze dat direct gezegd hebben.
Niet veel later werd Son teruggebeld en om 10.50 uur konden we in het ziekenhuis terecht. Je weet dat de uitslag niet gunstig kan zijn en toch doet je lichaam raar van de zenuwen. Sinds twee jaar weet ik ook dat zenuwachtig zijn echt lichamelijk pijn kan doen. Op zo'n moment denk je dat dat gevoel nooit meer over gaat en toch zit ik wederom rustig achter mijn laptop. Het is een slechte nachtmerrie die op de meeste momenten toch te dragen is, lijkt het.
We waren gelukkig snel aan de beurt. Tja, en dan. Daar zit je, in hetzelfde kamertje waar alles 2 jaar geleden begon. "Ik heb helaas geen goed nieuws, we hebben uitzaaiingen in de longen gevonden". Je beweegt niet, je doet niks, je hoort het aan. In de longen is het niet te opereren. Het knobbeltje in de nek wordt niet weggehaald. De chriurg kon ons verder niet zoveel vertellen, het hele behandelplan hoort bij de oncoloog. De chirurg opereert alleen. Hij wist wel met zekerheid te vertellen dat het chemo wordt, maar welke chemo en hoe vaak en hoeveel, dat horen we van de oncoloog. Op mijn vraag 'hoe lang nog', zei hij dat hij hoopte het nog wat jaren te kunnen rekken. Ik vroeg of het ook maanden konden zijn. Hij zei dat dat zelden voorkwam. Na 5 minuten stonden we buiten.
Er stond al een 3 maandelijkse controle afspraak voor volgende week vrijdag met de oncoloog, maar Son vroeg de chirurg of hij er voor kon zorgen dat die afspraak  naar voren kon. Hij heeft geregeld dat we a.s. maandag terecht kunnen bij dr de Jong, de oncoloog. Dan maar zo snel mogelijk aan de slag met het aanpakken van die woekerende kankercellen.
Na de chriurg nog een gesprekje met de mamma(borst)careverpleegkundige. Gewoon, voor nog wat vraagjes en om niet als een zombie naar huis te rijden. We hebben het nog even gehad over wat we de meiden zouden kunnen vertellen. Eigenlijk hetzelfde als wij nu doen. Sowieso nooit liegen, de dingen gedoseerd brengen, etc. Daar gaan we dan ook mee verder.
Vervolgens ga je dan toch als een zombie en lamgeslagen de auto in. Maar ja, er moeten hoe dan ook magen gevuld worden. Winkelcentrum Overvecht is de afgelopen 2 jaar  rijk geworden van ons, denk ik. Twee lekkere flessen troostwijn gekocht. De eerste gaat zo open.
Ouders, broer en zus maar weer gebeld. Wat ellendig dat ze zo ver weg wonen dan (Putten, Vlissingen, Zweden). Gelukkig woont Anne-Louise, mijn zus, dichtbij en ze was er binnen een uur. Terwijl wij de rest van de dag leeg kunnenz zijn, brengt zij de meiden naar turnen, haalt ze van school, kijkt bij ze in de klas, laat de hond uit, verschoont de cavia's en komt morgen zelfs weer terug voor de intocht van de grote kindervriend.
Laatst las ik op facebook dat iemand schreef  'carpe diem'. Hoe waar kan het zijn?
November en december, het zijn niet echt onze maanden... en dat terwijl Son begin december jarig is en ik eind november. We slaan het toch mooi niet over!

21 opmerkingen:

  1. Wat moeten wij nu nog zeggen . Carpe diem precies goed ja ..x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanmiddag was Zweden even veel te ver weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik schreef het met jullie in mijn achterhoofd. Dikke knuffel, een digitale dan, een echte vind ik lastig ;-). Maar als je er een nodig mocht hebben, geef ik hem graag. Veel sterkte! Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Shit zeg :( Geen idee wat te zeggen. Behalve inderdaad Carpe Diem.
    Verder gaan we natuurlijk voor die jaren, hopelijk in een redelijk goede staat. Hopelijk heeft de oncoloog een plan om deze oneerlijke strijd zo goed mogelijk te kunnen doorstaan met en zo maximaal mogelijk resultaat.

    Als jullie dat willen is er voor de meiden in het HDI ook een basisschoolkinderengroep voor kinderen met zieke ouder. (heb dat ooit bekeken, leek me goed voor als het zo ver is).
    Gezinspsycholoog daar was ook fijn, Nel Marang hadden wij, fijn mens.

    Liefs en jullie weten ons te vinden als we iets kunnen doen, toch?! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ellende zeg! Weet niet wat te te zeggen, inderdaad pluk de dag! Wij leven met jullie mee en zijn er als als jullie ons nodig hebben. Dikke knuffel van ons! Vicky

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Godverdorie meiden !....
    Xx Angela D :( <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De hele dag zijn jullie in mijn gedachten. Hoe vaak ik de laptop al niet heb dicht geklapt. Alsof dát helpt alsof dat ervoor zorgt dat de nachtmerrie verdwijnt. Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou zoveel willen zeggen...maar wat ??
    Alleen het "héél veel sterkte"...
    Tja, pluk de dag..
    Ik hoop dat jullie nog van heel veel dagen mogen genieten,
    En Sonja...ik hoop voor jou dat dat dan ook voor heel lang draagbaar zal zijn.
    Sonja en Anne-Marie, geniet zoveel mogelijk van al de mooie kleinste dingen om je heen.
    Elke zonnestraal, elke vogel die je hoort fluiten, de wind, uitwaaien aan zee..
    En vooral, geniet samen van en met de kinderen.
    Héél veel liefs...Henk en Syl..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Son en Anne-Marie en kindjes,

    Ik kan jullie alleen maar een dikke knuffel geven, voor de rest weet ik ook niet zoveel te zeggen alleen dat ik aan jullie denk.

    xx Anita Ezerman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve meiden
    Weet t gewoon even niet. Wat een k.ziekte. Dikke knuffel knuffel en nog eens knuffel . Liefs van Marian steinmann en joren

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve lieverds wat een hel waar jullie inzitten. Heel heel veel sterkte knuffel xx
    Liefs Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tot het laatste moment heb ik voor jullie willen hopen dat het anders was.... Anders dan het verhaal dat de chirurg jullie vanochtend vertelde. Sonja, je hebt er zo hard voor geknokt en nu moet je weer die energie opbrengen. Ik hoop dat jullie de kracht en moed weer vinden om de schouders er weer onder te zetten. Gaan voor die jaren en hopen op nieuwe behandelingen die genezing brengen in de toekomst.
    Veel sterkte en liefs voor jullie 4,
    Clari.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je schrijft zo uit het hart, bedankt voor het delen zo hoeven we jullie niet te overstelpen met vragen. Het is zó veel meer dan pech.... wat een oneerlijkheid allemaal. Geniet van jullie troostwijn samen, ik wens jullie alle flessen van de wereld toe!**Pluk de dag**
    Warme knuffel,

    Jiska

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een kut-ziekte! Ik gun jullie nog zoveel samen, dus pluk die dag inderdaad! En wat fijn dat Anne-Louise jullie zo kan steunen, goud waard.
    Geniet waar het kan en ik kan alleen maar hopen dat dat nog wat jaren zo mag zijn. Jullie weten het he.. als we iets kunnen doen.. xx Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik weet echt even niet wat ik moet zeggen..in de plaats daarvan zijn er wel tranen op dit moment. Ik vind het in ieder geval heel goed dat Sonja zo assertief was om eerder te bellen voor deze afschuwelijke uitslag en ook dat jullie hebben geregeld dat maandag de afspraak met de oncoloog al is. Hier moet en wil je niet te afwachtend zijn. Wij drinken vanuit Utrecht straks een glas troostwijn met jullie mee en als die van jullie op is, geef maar een seintje dan kom ik nieuwe brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, ehm de laatste reactie is van Bianca, het volgen lid worden is me nog niet gelukt volgens mij....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat fijn Annemarie dat je hier een plek hebt waar jij van je af kunt schrijven en waar anderen jullie kunnen volgen. We kennen elkaar niet, maar ik ken Son van de ABA's. Een heerlijk mens; waar ik meteen een 'klik' mee had. Een heerlijk mens net als jij, als ik haar verhalen zo lees.
    En ja, dan vanmorgen het slechte nieuws..Onwerkelijk, kan er niet bij..inderdaad lichamelijke pijn. Niet Sonja @#$&.
    Ik schreef Sonja verleden week dat ik haar zo kalm vond klinken. En lees en ervaar jou nu ook zo. Daar heb ik bewondering voor. Doorgaan, ondanks dat jullie leven op zijn kop staat. Want passief op de bank zitten zorgt er niet voor dat het 'nu' er leuker op wordt..dus zit er niets anders op dan 'go with the flow'. Sterkte en liefs voor allemaal. Blijf dicht bij elkaar. Een dikke knuffel voor beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo lang geleden dat weer elkaar hebben gezien. Lijkt nu ineens niet zo lang geleden.zou willen dat ik iets voor jullie kon betekenen.vind het zo erg! Weet wel dat jullie er samen het beste van zullen maken! Denk aan jullie, liefs eva

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve Sonja en Anne-Marie. Wat erg, meer valt er niet te zeggen. En wat een fijne zus. Liefs van ons.
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kon ik maar iets doen maar helaas denk veel aan jullie.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen